siape COMEL ikot sini tau..

Wednesday, March 7, 2012

kO selebriti ke??

dunia pkerjaan nih mmg byk pancarOba & dugaan yg nk x nk kite kne hadapi jugak-jugak untuk menjamin kesenangan d kemudian ari...
(itu statement as a kuli..:( ...dlm bahasa halusnye org bawahan ler..) TAPI laen pulak klo posisi anda ialah sOrg Bos....di ulangi ye..anda sOrg BOS...eja sket!! B.O.S...gud!! pandei pon :))

sape sni xmO jadik BOS??...perghhhh! kerat kuku cekammmm laa klo ade sape2 yg xmO jdk bos ke (org bjwatan besO lam satu organisasi)...tolak tuah name tuh klo xmO jdk Bos nih...ikot kn sume impian kite2 yg bkOje ni opkos laa nk jdk sOrg Bos..yg ade plak org2 bawahan yg obeyy / patuh jek ngn segala suruhan / arahan / tugasan yg perlu d setel kan...perghhhh! nikmat beb!!

copp!!..ape ak melalut nih???...(ni gara-gara kes xde TENET lg d kantOr....cm **pandiii tol!! ---> carutan pertama ak!!)

ni ak nk bebel kan pasal hal kOje yg melibatkan urusan ngn org luar...(i mean yg kite kne direct interact ngn org luar nk diskus ke hape menatang bagai lagi...) bukan ak x suke kOje2 yg mencabar tahap dewa nih... ekkk! tp ak ckop "besabO" je pde2 umat yg kt luar sne (especially yg ak tgh deal skg) mane2 yg asyek2 pyh benO nk commit ngn kOje yg d berikan...ate! awOk pon bukan nye bOs ke hape...org suruhan jugak2 cm kOme2 jek...tp as long as dats is our job! our task! our responsibility! u should be responsible to dO all diz kind of "thing" until it finish properly~

tauuu...masing2 ade kOje masing2...itu x d nafikan le...sape yg bekOje xde kOje??...ce angkat tgn lambai2 sket??...(usop welca je kOt!)...tp nk x nk kOme kne laa tunjuk kn sket tanggungjawab kOme lam kOje bg kOmited sket...ni ak nk bg tnjuk bape2 cntoh yg ak ase sgttttt2 laa relevan tuk d kOngsi besame2........layannnnn!

kes 1 - org yg bekOje jawab2 telipOn nih.......
mak aihh....perkara pertama klo nk tempuh / harung msuk dlm satu2 orgnisasi tuh musti kte akn tempoh operator yg suke angkat2 tepOn ni kn? kn?..bg mane2 operator (org 1st yg angkat mangkat tepOn nih) klo dpt yg bebudi pekerti, ckp sopan2...sejukkk jek ati klo nelepOn sane haa..klo buleh yg laki2 sure caiirr jek dgr sOre kOme2 tuh haa..ni idOk...ade jugak yg bile2 angkat tepOn jek...greeting pon xde bg nye...org yg nelepon plak dok hegeh2 ucap salam bagai...(cm le deme tuh bOs ke hape)..sOre xyah kabO le..mmg deraihh jek sume...(kes cm xmO layan le)..tp tuh laa nk d kabO kt sni...x salah pOn & x rugi pon klo kte ckp lam telepOn ngn nada yg baik..lembut...sOpan...& sentiasa snggup melayan custOmer... x rugi kn? kn?...untung2 pahala g dpt...xpOn klo ade jdOh ntah2 bekenan plak ngn c pemanggil kt luar nun...R.E.J.E.K.I tuh...haha!

shuttt upppp!!

kes 2 - org yg susah sgt nk cari dia ade kt opis.....
ni lg berat wehhh!...klo jmpe dealer cmgini...mampuiihh kerass r kOje x jln2...asyek2 pendinggg jaa :(..kes cmgini yg slalu dOk bg alasan xde mase d opis...klo telipOn jek pehtu nk passing ckp ngn tuan empunya badan forsure ade xcuseeee jek manjang....
"cik ***, xde laa...dia MC arini.."
"Oooo...dia keluar jap...skejap lg telipOn blek ye cik.."
"..u're calling from where?..later i'll send ur message...she's nOt around yet.."
"telipOn lg 5-10mnit..dia g toilet jap.."

perghhhh! klo nk list gabak byk seh 1001 alasan yg ntah hape2 ke lg klo kite nk 2 sgt deal ngn org2 cmgini...kne byk sabO kn? kn?..udah le kite susah2 payah g nelepOn deme...pehtu xdpt plak..d suruh nye blek telepOn lgik..xde laa inisiatif nk nelepOn blek ke...bg le sjuk ati ni sket ke hape...hohohohoO! tp tuh laa...dats realiti wOrk envirOnment....nmpak cm xde pape pOn effek nye...tp tuh laa..klo nk ukur prestasi kOje..mende2 kecik cmgini laa sbgai kayu ukur kredibiliti sOrg pkerja tuh utk cOmpany dia...yg buruk spe??...lu pk laa sndrikkk...!


kes 3 - senyap sunyi xde follow-up....
hohohoho!...yg ni melibatkan buyer & customer...pasaipa??..slalu cmgini le..lau ade supplier ke buyer ke hape opkos le mmg akn ade custOmer...sO paling terOk pon 1 supplier = 1 custOmer...mne2 yg 1 supplier = 1000 custOmer tuh ak xleh nk ckp pa laa..tuh mmg rejeki kOme dpt incOme byk2...huhuhuh! tp lam kes nih tuk yg 1 supplier = 1 customer (d ibaratkan laa)...tolonggg sgt2 jage laa custOmer anda....customer tuh umpama pembawa rejeki tau?..kire lau kite ade bkk kedai..sO org msuk lam kedai kite...potensi org yg msuk nk mbeli brg lam kedai kite myb lam 99%...sO kte as peniaga ni kne laa "jaga" customer kite..klo dh msuk tuh offer plak ngn barangan2 yg best2...yg menarik2..bru laa dr 99% teruss up ke 199% customer tuh akan membeli...caye la~

pehtu plak..bile dh diskus2 ke..kire bile sudah ade negotiation antara supplier & customer..elok2 laa follow-up sket2 customer tuh...try "ikat" deme bg dorg suke jek nk dtg lagi / contact lg nk kOme...ni idOk...dok biar laa customer tuh terkapai-kapai...x tentu hala...jdk ke x jdk tuh belakang kire...alih-alih sume hancusss...:(

lau nk d ikotkan mcm2 ragam yg boleh kite share kt sini yg melibatkan asam garam dunia kOje yg melibatkan org luar...tuh lOm kire asam garam "dlm" organisasi g...yg mne gado2 ke...masam2 muke ke..tarik2 rmbut ke hape...hohohoho!



p/s: amek yg keruh buang yg jernih...same2 tigkatkan prestasi anda d tmpt kOje...wOhhaaa!!!

3 comments: