Assalamualaikum :)
kalau dulu pernah dengar GORES & MENANG ??
tapi sekarang tidak lagi
tapi cara perniagaan mereka lebih kurang sama..
tapi cara perniagaan mereka lebih kurang sama..
mereka ini terdiri dari golongan remaja-remaja yang sangat peramah + pandai bercakap + berpenampilan kemas + sangat energetik + sangat approachable
modus operandi mereka senang saja....
1) mereka akan menarik perhatian dengar cara memberi beg-beg percuma
2) sekiranya dapat menarik perhatian si pelanggan (terutamanya golongan wanita berusia & lelaki berusia..kira senang cerita golongan veteren lah) mereka akan menjadi sejuta kali peramah dari yang biasa..kalau tak percaya cuba try ambil beg percuma tersebut
3) selepas ambil beg percuma tersebut mereka akan menyuruh si pelanggan untuk mengisi borang dengan hanya bayaran RM1..(borang tersebut sebagai kemaskini maklumat pelanggan..hanya RM1 apalahh sangat ye dak..xpe mereka akan proceed lagi)
3) selepas ambil beg percuma tersebut mereka akan menyuruh si pelanggan untuk mengisi borang dengan hanya bayaran RM1..(borang tersebut sebagai kemaskini maklumat pelanggan..hanya RM1 apalahh sangat ye dak..xpe mereka akan proceed lagi)
4) hahahaa..belom habis lagi..mereka akan menyuruh si pelanggan untuk mencabut sebarang kad kupon sebagai tanda cabutan bertuah..dan yaaa..sememangnya si pelanggan bertuah sebab sudah pasti kad cabutan tersebut menjanjikan hadiah-hadiah yang sangat lumayan..terutama hadiah voucher wang tunai
5) cuba tengok reaksi mereka setelah si pelanggan menang cabutan bertuah tersebut..mereka akan lebih eksaited mengalahkan si pelanggan yang menang cabutan..selepas itu mereka akan "pancing" si pelanggan untuk menebus voucher wang tunai tersebut dengan menjual produk barangan elektrik mereka..(masa ini mereka akan tunjukkan katalog pelbagai jenis barangan elektrik yang mereka jual)
6) jangan terkejut kalau si pelanggan tengok barangan elektrik yang mereka jual tersebut bernilai melebihi RM1000 - RM3000...murah bukan?? -_- apalah sangat harga barangan elektrik tersebut sebab si pelanggan boleh tebus dengan voucher wang tunai (maksimum RM800 tadi)..si pelanggan juga bukan dijanjikan dapat 1 barang..malah 3 barang sekaligus dengan membeli 1 barang elektrik dari mana-mana jenis produk yang mereka tawarkan...best bukan??
7) bagi para pelanggan yang sudah "dibasuh" oleh si penjual ini mereka hanya membayangkan dengan hanya RM1 (isi borang) + RM800 (nilai voucher wang tunai) si pelanggan dapat memiliki 3 jenis barangan elektrik dengan mudah...padahal si pelanggan "sudah terlupa" yang mereka telah membeli barang elektrik yang bernilai RM3000 itu tadi..
8) si pelanggan yang sudah "kena" dengan mereka akan membuat bayaran samada secara langsam atau bayaran ansuran..mudah bukan?? bagi yang ingin bayar secara langsam mereka akan eskot si pelanggan terus kepada ATM mesin bagi memastikan si pelanggan betul-betul mengeluarkan duit untuk membuat bayaran nanti...sangat concernkan mereka ini -_-
9) apabila bayaran telah dibuat..maka seronoklah si pelanggan mendapat 3 jenis barangan elektrik tersebut dengan hanya RM1 + voucher RM800 tersebut..sesungguhnya si pelanggan ini terlupa bahawasanya dia telah keluarkan RM3000 dari ATM mesin nya untuk membayar harga 3 barang elektrik tersebut...
seronok bukan..??? >_<
taktik meniaga yang "licik"..sebab bila ditanya :
1) kenapa korang hanya approach golongan makcik-makcik & pakcik-pakcik saja??
ehh..mane ade kak..kami tegur sume orang kot..akak kot yang X PERASAN..hehehe kan..kami tegur je sume..maybe nak tegur akak yang kami terlepas pandang..
(walhal..aku tetiap hari pegi ulang alik jalan depan tempat korang meniaga..kakak aku pon dok perati masa dia jalan depan korang..XDE SEORANG pon yang approach golongan muda macam kami..korang lebih berminat approach golongan veteren..sebab ape?? sebab golongan inilah memang TARGET mangsa korang..ye dakk??) -_-
2) kenapa korang meniaga tak tepek saja harga barang korang ni depan-depan biar sume nampak..kenapa perlu isi borang bayar RM1 laa dapat cabutan voucher la.. lepas tu end-up korang jual barang korang ribu-ribu pada customer?
eh..kak kami kan ade katalog..buat ape nak letak lagi harga kat barang nih...tapi kami xde paksa makcik beli barang tu kan..kan..
(pale otak kau..dari cara korang meniaga tu pon aku dah suspek korang memang SENGAJA nak kenakan golongan veteren camni sebab mudah bagi korang tuk influence supaya beli barang korang..padahal kalo korang pikir..makcik2 ngan pakcik2 yang jalan sorang2 tu dorang boleh pikir on-da spot ke nak beli barang2 elektrik sampai 2-3riban sekaligus..??kalo dorang nak beli sekalipon mesti dorang akan berjalan ngan anak2 atau ade orang yang akan guide dorang tuk beli barang2 elektrik..korang pikir-pikirkan lah..korang dah aniaya golongan veteren tersebut..korang boleh pikir lagi tak..duet 2-3riban yang dorang ade tu..dorang boleh beli ubat2..dorang boleh beli makanan..dorang boleh beli macam2 lagi keperluan tuk diri sendiri..korang pikir kalo MAK PAK KORANG kena aniaya camtu..ade korang pikir??)
3) kenape masa mak aku pegi ATM nak keluarkan duit korang ikot eskot sama??
nape nak eskot2 pulak?
yelaa kak dah mak akak nak kuarkan duet..saya ikot jelaa..macam la akak tuduh saya nak buat x baek pulak..mane ade saya nak kuar pisau ke kat mak akak..
(hawauu...xde pulak dalam sejarah orang pegi kuar duet ATM ade pulak orang sebelah yang kau baru kenal 5mnit tolong eskot kan..korang sendirik dah boleh assume ape aku pikirkan mestilah pikir yang bukan2 even korang xde niat...tp bila korang dah cakap "xde kuar pisau" bagai..kau ingat ape?? kau pikir sendirik lah bhaii...sebab tu aku suruh korang tepek saje harga kat barang ko tuh..x kesah laa bape RM sekalipon kalo orang nak beli barang ko..orang dah x kesah pasal harga lah..ini x..korang meniaga macam tu memang aniaya orang ko tahu x??)
bla..bla..blaa..panjang lagi stori mori tapi aku cut it short..T_T
aku bukan nak caras korang meniaga..dan bukan niat aku nak tabur pasir ka tabur fitnah ka..
tapi aku cuma nak bagitahu CARA KORANG MENIAGA ITU YANG SALAH..
-korang aim golongan makcik pakcik (tolong jgn sangkal..sebab kalo korang approach golongan muda macam kami confirm korang xkan dilayan..lagi satu korang pikir golongan kami pendapatan maseh x stabil)
-korang influence dorang tuk beli barang (sampaikan makcik2 pakcik2 ini boleh "lupe" dorang sudah pon kuarkan duet riban2 tapi maseh lagi dorang pikir hanya RM1 dan voucher saja)
-barang elektrik yang korang jual pon jenama pon baru pestime dengar (brand Zigma boleh gugel tengok price barang dia bape riban)
-harga barang korang pula memang ribu2 tak padan dengan kualiti (kalo nak compare brand Panasonic, Philips, Sharp bagai jauhhhhh lebih murah dan kualiti dari produk korang)
kalo korang nak meniaga sila meniaga secara TELUS..jangan ada unsur-unsur "hidden"
aku tahu korang bukan MENIPU tapi cara korang meniaga itu yang MENIPU
memang korang jual produk..tapi cara korang menjual itu yang buat aku saket hati
tolong lah ea..
bagi anda..anda..anda yang di luar sana
kalo mane yang sudah "terkena" macam kes ini
kalo korang nak counter-back duet tersebut
SILA BERTINDAK SEGERA & SECARA PROFESSIONAL
macam yang kami buat (boleh follow kalo nak follow) :
1) dengar dulu cerita keseluruhan dari "mangsa" (make sure keseluruhan cerita secara terperinci..berape kena bayar..ape barang yang dapat..macam mana dorang approach..segala details lah..ini sebagai evidence korang nak follow up balek cerita yang SAMA dengan penjual itu nanti)
2) segala bahan bukti pembayaran, resit, dokumen bagai sile lampirkan sekali untuk buat tuntutan..barang2 yang dapat pon jangan usik sebab korang nak return & refund balek duet "mangsa" kan
3) buat sedikit research berkenaan dengan company background (boleh tengok website), produk barang yang dijual, GST company registration, blog-blog yang mane ade kesah berkenaan "cerita" modus operandi yang sama macam kes "mangsa"..print screen blog, website sebagai bahan bukti (yaa..anda sedang bertindak bukan sekadar membuta tuli tapi ada bahan bukti)
4) masa sesi untuk "bersemuka" dengan penjual korang mesti bawa atleast 2-3 orang sebagai saksi termasuk "mangsa" supaya korang boleh terus jumpa dengan "person-incharge" mase sesi jual beli itu berlangsung..lagi berkesan kalo anda seorang wanita sila bawa "bodyguard" anda seorang lelaki kalo boleh badan hat sado-sado lagi baguss..hahaha
5) mesti ingat anda mesti BERTEGAS dalam kes ini sekiranya anda ingin wang anda dikembalikan..sebab golongan peniaga ini akan sehabis boleh TIDAK AKAN REFUND duet anda malah mereka akan menukar balek barang tersebut dengan barangan lain..maka disini kalo anda tidak bertegas anda juga sama seperti "mangsa" T_T
6) BERTEGAS..BERTEGAS...BERTEGAS..
sampailah anda boleh pastikan wang "mangsa" dikembalikan dan barang penjual juga anda pulangkan..
7) sile buat perjanjian bertulis sementara (dalam tempoh masa sebelum wang dikembalikan) dengan tanda tangan anda, saksi anda, penjual, saksi penjual..hanya sertakan isi perjanjian yang sudah dipersetujui oleh kedua2 belah pihak itu saja..
sebagai contoh :
Saya ....(nama penuh "mangsa")....ingin wang saya dikembalikan secara tunai sebanyak ...(jumlah wang yg dipersetujui untuk refund)...dan baki sebanyak...(jumlah wang baki yg nak tukar dengan brg ni lps korang nego2 ngan penjual)...berserta (barang).
Dengan ini saya akan kembalikan semula barang2 seperti (sertakan list barang) kepada (nama penjual) setelah wang saya dikembalikan berserta baki barang.
Perjanjian ini bermula dari...(hari, tarikh, jam berapa)...dan akan tamat selepas sesi refund pembayaran serta barang2 dipulangkan.
yang benar beserta tandatangan saksi :
(serta 4 orang saksi - 2 belah "mangsa" + 2 belah penjual)
Saya Jamilah bt Abu (bukan nama sebenar) IC no 601203-08-5110 (bukan IC sebenar) ingin wang saya dikembalikan secara tunai sebanyak RM2000 dan baki wang sebanyak RM288 akan ditukar kepada Mesin Pengurut Zigma.
Dengan ini saya akan kembalikan semula barang-barang 1) Air Purifier Zigma
2) Microwave Oven Zigma 3) Stim Mop Zigma kepada En Suka Suki bin Happy setelah wang saya dikembalikan berserta baki barang.
Perjanjian ini bermula dari Jumaat, 1 July 2016 masa 2.00ptg dan akan tamat selepas sesi pembayaran semula serta barang2 dipulangkan.
Sekian terima kasih.
Saksi 1, Saksi 2, Saksi 3, Saksi 4
8) sila tunggu sehingga wang "mangsa" dikembalikan (minta secara tunai) dan anda pulangkan semula barang2 milik penjual secara baik...setelah selesai perjanjian sementara pon boleh lupus kira
Tepuk dada tanya iman..
Jangan tanya Aiman..
sebab kalo tanya Aiman..
Aiman jawab...TAK TAHU..
"kami bukan nak GADUH..kami cuma nak TOLONG"
#sharingiscaring
#sayNOtogoresmenang
#boikotgoresmenang
#jangananiayagolonganveteran
6) jangan terkejut kalau si pelanggan tengok barangan elektrik yang mereka jual tersebut bernilai melebihi RM1000 - RM3000...murah bukan?? -_- apalah sangat harga barangan elektrik tersebut sebab si pelanggan boleh tebus dengan voucher wang tunai (maksimum RM800 tadi)..si pelanggan juga bukan dijanjikan dapat 1 barang..malah 3 barang sekaligus dengan membeli 1 barang elektrik dari mana-mana jenis produk yang mereka tawarkan...best bukan??
7) bagi para pelanggan yang sudah "dibasuh" oleh si penjual ini mereka hanya membayangkan dengan hanya RM1 (isi borang) + RM800 (nilai voucher wang tunai) si pelanggan dapat memiliki 3 jenis barangan elektrik dengan mudah...padahal si pelanggan "sudah terlupa" yang mereka telah membeli barang elektrik yang bernilai RM3000 itu tadi..
8) si pelanggan yang sudah "kena" dengan mereka akan membuat bayaran samada secara langsam atau bayaran ansuran..mudah bukan?? bagi yang ingin bayar secara langsam mereka akan eskot si pelanggan terus kepada ATM mesin bagi memastikan si pelanggan betul-betul mengeluarkan duit untuk membuat bayaran nanti...sangat concernkan mereka ini -_-
9) apabila bayaran telah dibuat..maka seronoklah si pelanggan mendapat 3 jenis barangan elektrik tersebut dengan hanya RM1 + voucher RM800 tersebut..sesungguhnya si pelanggan ini terlupa bahawasanya dia telah keluarkan RM3000 dari ATM mesin nya untuk membayar harga 3 barang elektrik tersebut...
seronok bukan..??? >_<
taktik meniaga yang "licik"..sebab bila ditanya :
1) kenapa korang hanya approach golongan makcik-makcik & pakcik-pakcik saja??
ehh..mane ade kak..kami tegur sume orang kot..akak kot yang X PERASAN..hehehe kan..kami tegur je sume..maybe nak tegur akak yang kami terlepas pandang..
(walhal..aku tetiap hari pegi ulang alik jalan depan tempat korang meniaga..kakak aku pon dok perati masa dia jalan depan korang..XDE SEORANG pon yang approach golongan muda macam kami..korang lebih berminat approach golongan veteren..sebab ape?? sebab golongan inilah memang TARGET mangsa korang..ye dakk??) -_-
2) kenapa korang meniaga tak tepek saja harga barang korang ni depan-depan biar sume nampak..kenapa perlu isi borang bayar RM1 laa dapat cabutan voucher la.. lepas tu end-up korang jual barang korang ribu-ribu pada customer?
eh..kak kami kan ade katalog..buat ape nak letak lagi harga kat barang nih...tapi kami xde paksa makcik beli barang tu kan..kan..
(pale otak kau..dari cara korang meniaga tu pon aku dah suspek korang memang SENGAJA nak kenakan golongan veteren camni sebab mudah bagi korang tuk influence supaya beli barang korang..padahal kalo korang pikir..makcik2 ngan pakcik2 yang jalan sorang2 tu dorang boleh pikir on-da spot ke nak beli barang2 elektrik sampai 2-3riban sekaligus..??kalo dorang nak beli sekalipon mesti dorang akan berjalan ngan anak2 atau ade orang yang akan guide dorang tuk beli barang2 elektrik..korang pikir-pikirkan lah..korang dah aniaya golongan veteren tersebut..korang boleh pikir lagi tak..duet 2-3riban yang dorang ade tu..dorang boleh beli ubat2..dorang boleh beli makanan..dorang boleh beli macam2 lagi keperluan tuk diri sendiri..korang pikir kalo MAK PAK KORANG kena aniaya camtu..ade korang pikir??)
3) kenape masa mak aku pegi ATM nak keluarkan duit korang ikot eskot sama??
nape nak eskot2 pulak?
yelaa kak dah mak akak nak kuarkan duet..saya ikot jelaa..macam la akak tuduh saya nak buat x baek pulak..mane ade saya nak kuar pisau ke kat mak akak..
(hawauu...xde pulak dalam sejarah orang pegi kuar duet ATM ade pulak orang sebelah yang kau baru kenal 5mnit tolong eskot kan..korang sendirik dah boleh assume ape aku pikirkan mestilah pikir yang bukan2 even korang xde niat...tp bila korang dah cakap "xde kuar pisau" bagai..kau ingat ape?? kau pikir sendirik lah bhaii...sebab tu aku suruh korang tepek saje harga kat barang ko tuh..x kesah laa bape RM sekalipon kalo orang nak beli barang ko..orang dah x kesah pasal harga lah..ini x..korang meniaga macam tu memang aniaya orang ko tahu x??)
bla..bla..blaa..panjang lagi stori mori tapi aku cut it short..T_T
-return barang2 mereka kembali- |
tapi aku cuma nak bagitahu CARA KORANG MENIAGA ITU YANG SALAH..
-korang aim golongan makcik pakcik (tolong jgn sangkal..sebab kalo korang approach golongan muda macam kami confirm korang xkan dilayan..lagi satu korang pikir golongan kami pendapatan maseh x stabil)
-korang influence dorang tuk beli barang (sampaikan makcik2 pakcik2 ini boleh "lupe" dorang sudah pon kuarkan duet riban2 tapi maseh lagi dorang pikir hanya RM1 dan voucher saja)
-barang elektrik yang korang jual pon jenama pon baru pestime dengar (brand Zigma boleh gugel tengok price barang dia bape riban)
-harga barang korang pula memang ribu2 tak padan dengan kualiti (kalo nak compare brand Panasonic, Philips, Sharp bagai jauhhhhh lebih murah dan kualiti dari produk korang)
kalo korang nak meniaga sila meniaga secara TELUS..jangan ada unsur-unsur "hidden"
aku tahu korang bukan MENIPU tapi cara korang meniaga itu yang MENIPU
memang korang jual produk..tapi cara korang menjual itu yang buat aku saket hati
tolong lah ea..
bagi anda..anda..anda yang di luar sana
kalo mane yang sudah "terkena" macam kes ini
kalo korang nak counter-back duet tersebut
SILA BERTINDAK SEGERA & SECARA PROFESSIONAL
macam yang kami buat (boleh follow kalo nak follow) :
1) dengar dulu cerita keseluruhan dari "mangsa" (make sure keseluruhan cerita secara terperinci..berape kena bayar..ape barang yang dapat..macam mana dorang approach..segala details lah..ini sebagai evidence korang nak follow up balek cerita yang SAMA dengan penjual itu nanti)
2) segala bahan bukti pembayaran, resit, dokumen bagai sile lampirkan sekali untuk buat tuntutan..barang2 yang dapat pon jangan usik sebab korang nak return & refund balek duet "mangsa" kan
3) buat sedikit research berkenaan dengan company background (boleh tengok website), produk barang yang dijual, GST company registration, blog-blog yang mane ade kesah berkenaan "cerita" modus operandi yang sama macam kes "mangsa"..print screen blog, website sebagai bahan bukti (yaa..anda sedang bertindak bukan sekadar membuta tuli tapi ada bahan bukti)
4) masa sesi untuk "bersemuka" dengan penjual korang mesti bawa atleast 2-3 orang sebagai saksi termasuk "mangsa" supaya korang boleh terus jumpa dengan "person-incharge" mase sesi jual beli itu berlangsung..lagi berkesan kalo anda seorang wanita sila bawa "bodyguard" anda seorang lelaki kalo boleh badan hat sado-sado lagi baguss..hahaha
5) mesti ingat anda mesti BERTEGAS dalam kes ini sekiranya anda ingin wang anda dikembalikan..sebab golongan peniaga ini akan sehabis boleh TIDAK AKAN REFUND duet anda malah mereka akan menukar balek barang tersebut dengan barangan lain..maka disini kalo anda tidak bertegas anda juga sama seperti "mangsa" T_T
6) BERTEGAS..BERTEGAS...BERTEGAS..
sampailah anda boleh pastikan wang "mangsa" dikembalikan dan barang penjual juga anda pulangkan..
7) sile buat perjanjian bertulis sementara (dalam tempoh masa sebelum wang dikembalikan) dengan tanda tangan anda, saksi anda, penjual, saksi penjual..hanya sertakan isi perjanjian yang sudah dipersetujui oleh kedua2 belah pihak itu saja..
sebagai contoh :
Saya ....(nama penuh "mangsa")....ingin wang saya dikembalikan secara tunai sebanyak ...(jumlah wang yg dipersetujui untuk refund)...dan baki sebanyak...(jumlah wang baki yg nak tukar dengan brg ni lps korang nego2 ngan penjual)...berserta (barang).
Dengan ini saya akan kembalikan semula barang2 seperti (sertakan list barang) kepada (nama penjual) setelah wang saya dikembalikan berserta baki barang.
Perjanjian ini bermula dari...(hari, tarikh, jam berapa)...dan akan tamat selepas sesi refund pembayaran serta barang2 dipulangkan.
yang benar beserta tandatangan saksi :
(serta 4 orang saksi - 2 belah "mangsa" + 2 belah penjual)
Saya Jamilah bt Abu (bukan nama sebenar) IC no 601203-08-5110 (bukan IC sebenar) ingin wang saya dikembalikan secara tunai sebanyak RM2000 dan baki wang sebanyak RM288 akan ditukar kepada Mesin Pengurut Zigma.
Dengan ini saya akan kembalikan semula barang-barang 1) Air Purifier Zigma
2) Microwave Oven Zigma 3) Stim Mop Zigma kepada En Suka Suki bin Happy setelah wang saya dikembalikan berserta baki barang.
Perjanjian ini bermula dari Jumaat, 1 July 2016 masa 2.00ptg dan akan tamat selepas sesi pembayaran semula serta barang2 dipulangkan.
Sekian terima kasih.
Saksi 1, Saksi 2, Saksi 3, Saksi 4
8) sila tunggu sehingga wang "mangsa" dikembalikan (minta secara tunai) dan anda pulangkan semula barang2 milik penjual secara baik...setelah selesai perjanjian sementara pon boleh lupus kira
Tepuk dada tanya iman..
Jangan tanya Aiman..
sebab kalo tanya Aiman..
Aiman jawab...TAK TAHU..
"kami bukan nak GADUH..kami cuma nak TOLONG"
#sayNOtogoresmenang
#boikotgoresmenang
#jangananiayagolonganveteran
No comments:
Post a Comment