siape COMEL ikot sini tau..

Monday, December 16, 2013

tips-tips semasa travelog

Assalamualaikum :)

ade sape-sape yang baru lepas balek dari oliday??
x kesah le oliday dalam negara ke
oliday ke luar negara ke
yang penting kome dapat "hang-out" dari tempat keje kome
ho ho ho
best nye...kan??!!
ade yang sampai demam kura-kura pon ade  
(itu aku le tu U_U uuuu)
tapi waima ape pon kome pegi 
yang penting kena pandai jaga diri memasing okep :)

berikutan travelog aku pade entry yang lepas nih
boley --> SKODENG SINI 
ade beberapa tips yang aku rase patot share kan kat sini
iye laa..aku pon belajar dari kesilapan jugak
sebab pestime..
so banyak benda yang patot aku kena amek kire
dah x boley nak maen terjah-terjah aje
gpon boley jugak tuk preparation 
kalo nak pegi tuk oliday yang akan-akan datang punye
Insyallah kalo dimurahkan rezeki :)

Tips-tips berguna semasa travelog :


pertama
kalo boley tukar duet mengikut kadar yang paling rendah 
ohhoooiiii....hat ni memang kome kena buat & amalkan selalu kalo nak g travelog
seyesss beb..kalo kome tukar duet dengan rate yang rendah 
kome akan rase lebih untung dan x rugi he he he
kena rajin-rajin check currency kat BNM
pehtu rajin-rajin kan diri g check currency kat money changer pulaks
so...kome akan nampak rate dia macam mane
eeeiiii...memang renyah sket laa
tapi kalo kome jenis x kesah x hape
aku ni..?? 
eeerrrrr...kesah kesah kesah ho ho ho
so...kalo dapat tukar duet ikot pada rate yang murah lagi berbaloi-baloi :)


kedua

sile inform pihak Bank kome nak g travel supaya boley convertkan ATM kome
adehhhh...ini paling sadis aku rase
sebab aku pestime punye pasal 
memang aku xtau pon nak kena kabo dekat bank
so..bile kat sane aku nak cucok ATM bagai
memang x dapat le wehh.. U_U uuuuu
aku pon bru tau jugak kalo kite nak travelog g mane2
kena inform pade pihak bank supaya dorang leh convertkan ATM kite
so..xdelaa kite tercangak-cangak kalo x cukop duet 
paling sadiss kalo ade megency belaku kalo kite kat sana
(tapi mintak simpang laa ye)
kire aku pon belajo dari kesilapan
pasni tobattt kena inform pade pihak bank


ketiga
untuk kepuasan diri perlu ada gadjet canggih untuk travelog
ho ho ho
ini memang aku punye keinginan laa
sebab aku sekarang ni pon bukan kaki gadjet apatah lagi nak ade
menda alah sume2 nih...
TAPI bile dah merase moment travelog nih
aku ase nyesalllll tol xde mende2 alah gadget bagai sume
kalo nak membeli skali gus memang x mampu laa
tapi buat mase skrg ni memang aku teringin sangat nak kumpul gadget
yang paling aku nak DSLR ngan henpon andriod le
hu hu hu
nyesal gak sebab banyakkkkk sgt tempat cantek kat Bali aritu
x dapat nak capture ngan elok
DC aku pon bateri kemain sempottt
pehtu x dapat nak zoom-in tuk gambo yang jauhh
sabaq naa..pelan2 kite kumpul gadjet pulaks :p 


keempat
packing barang hanya keperluan dan penting sahaja 
pehtu x perlu bawak bebarang sampingan konon nye macam nak guna
alih-alih x guna langsung -_-
errr...macam aku aritu tibai bawak wedges (tapi simpan dalam beg)
patot nye x perlu kot sebab lagi berbaloi
kalo aku bawak sepasang sandal aje
tapi multipurpose punye sandal
ho ho ho
aku sangat mengesyorkan macam sandal plastic "crocs" tuh
skrg kan dah macam rupe bentuk yang sangat feminin
so..sandal tuh kalo nak pegi masuk utan ke
jalan basah ke kering ke
nak bersiar-siar ke pon boleyyy :)
yang penting ringan / x saket kaki / selesa nak jenjalan jauh-jauh
keperluan laen jugak yang paling penting ubat-ubatan
(ni kes kalo kome memang kena amek ubat)
atleast sediakan ubat mcm panadol / pil kit cit teun / balm / minyak angin
errr...x perlu bawak beso2
cukop mini portion punye
atleast tengah megency kome dah ade backup :)

kelima
pakaian sekadar perlu ikot jenis aktiviti macam mane yep
sebab kalo kite spending banyak helaian baju tuk travelog pon x oke jugak
kasi berat beg ajeee..
so lagik baeknye kalo kome tengok dulu travelog kome jenis macam mane
kaji juga cuace kat tempat kome nak travelog tu macam mane
kot tengah musim hujan ke / musim panas ke / musim salji ke
jadik nye..pakaian kome pon kne ikot cuace tempat tersebut
haaa...kalo jenis dari pagi-mlm tuh bejalan aje
pakaian sekali sehari pon dah cukop
bawak jenis pakaian yang ringan / simple / senang
so..kome pon jimat mase nak bersiap bagai
kalo aktiviti kome macam masuk hutan ke trekking ke
banyakkan jenis sport-attire (t-shirt / seluar trek)
kalo tuk orang pompuan ni kekadang "anak-anak kecik" tuh yang banyak kan?
he he he
tambahan bagi yang tengah "ABC" tuh
errrrr....jangan plak kome tinggai keperluan yang itu yep :p
sentiase prepared dan 
ade jugak "anak-anak kecik" tuh yang jenis disposal punye kan? kan? 
kalo xmo bawak banyak2..beli aje yang jenis disposal punye
so..lepas pakai boley buang aje ho ho ho


okeppp

rase-rase nye itu saje tips yang aku nak share kat sini
kalo ade tambahan yang aku terlepas pandang
kome boley tolong tambah laa yep 
ho ho ho
adios~




p/s: errrr...gambo xde kena mengena ngan tips ye..ha ha ha
becite-cite pulaks aku nak travelog 1 dunia ho ho ho jauh perjalanan luas pemandangan :p syok wooo!!

No comments:

Post a Comment